סערת הקבורה; מכתבו של הגר"ש כהן קבר את היוזמה הפסולה

    איתי גדסי 1 Comment on סערת הקבורה; מכתבו של הגר"ש כהן קבר את היוזמה הפסולה

    הוראתו של מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן נשיא מועצת חכמי התורה שלא להתכנס ולא לדון בנושא פתרון הקבורה, 'קברה' סופית את היוזמה ההזויה של מינהל התכנון לקבורה בשיטת 'ליקוט עצמות' כפי שרצו להציג ראשי המינהל בכינוס שתוכנן

    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בתקופה האחרונה עלתה יוזמה לפתרון מצוקת הקבורה בישראל. על פי התכנית המוצעת יהיה זכאי כל נפטר בישראל להיקבר בקבורת שדה למשך שנה ולאחריה יוצאו עצמותיו וילוקטו בתוך תיבה בכדי לצמצם את שטחי הקבורה בישראל. הדבר עלול לגרום לפינוי בתי עלמין בכל העולם ובפרט באיזורים מסויימים באירופה שם יהדות התפוצות נלחמת מלחמת חורמה ביוזמות מעין אלו.

    אולם, הוראתו של מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן נשיא מועצת חכמי התורה שלא להתכנס ולא לדון בנושא, 'קברה' סופית את היוזמה ההזויה של מינהל התכנון לקבורה בשיטת 'ליקוט עצמות' כפי שרצו להציג ראשי המינהל בכינוס שתוכנן להבוקר.

    נשיא מועצת חכמי התורה יצא בחריפות נגד הרעיון ואף התבטא שמי שחושב לעשות כן "אינו מאמין בעולם הבא ובתחיית המתים".

    במכתב חריף שפורסם אמש נכתב כי "הדבר חמור וקשה למת ביותר לפי שהמתים מתייראין מיום הדין". במכתב אף קורא הרב לכל אותם אנשים המתעסקים בנושא: "חידלו ממעשיכם והניחו למתים לנוח את מנוחתם עדן, ויש לשמור על מנהגי ישראל כמקדמת דנא". מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן אף הוסיף בכתב ידו כי אין להתכנס ואין לדון בנושא זה", ובכך נקברה היוזמה סופית.

    מכתבו של הגר"ש כהן

    מכתבו של הגר"ש כהן

    בעקבות הוראת הרב, שר הדתות יצחק וקנין ועובדי משרדו ביטלו את השתתפותם בכינוס, וכן הרבנים הגאונים הרב יהודה דרעי והרב יעקב רוז'ה חברי מועצת הרבנות הראשית הודיעו כי לא יקחו בו חלק בהוראת נשיא המועצת. מנכ"ל משרד הדתות עודד פלוס יעביר את מכתבו של הרב לנוכחים ויביע את ההתנגדות הנחרצת בעניין ובכל רעיונות ושיטות קבורה אחרות שאינם לפי ההלכה ומסורת ישראל.

    מכתבו של הרב יהודה דרעי לחברי הפורום

    מכתבו של הרב יהודה דרעי לחברי הפורום

    ממינהל התכנון נמסר בתגובה: "מינהל התכנון הינו גוף מקצועי שאחראי על תכנון מדינת ישראל לדורות הבאים, וחובתו לדון בנושא זה לאור הגידול באוכלוסיה והמחסור בשטחים פתוחים. למינהל התכנון אין כל כוונה לעסוק בנושאי דת והלכה או לקבל כל החלטה בנושא הקבורה בישראל. הכנס המתקיים היום הינו כנס מקצועי בלבד וכל מטרתו שיתוף ציבור ובחינה של נושא אתגרי הקבורה בישראל".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      מה הכוונה, מי שתומך במנהג המוזכר במשנה אינו מאמין בעולם הבא ובתחיית המתים? רבי מאיר ואבי יוסי אינם מאמינים? המחבר, אשר כתב ביורה דעה סימן תג הלכות ליקוט עצמות, אינו מאמין? מה מקור הפסיקה לאסור ליקוט עצמות?